محصولات گیاهی, مقالات

خواص دانه چیاسید برای لاغری و سلامت بدن

خواص دانه چیا برای لاغری

دانه چیا یا دانه چیاسید یک گیاه بومی مکزیک و گواتمالا است، که در دهه گذشته مشهور شده است. اما این گیاه یکی از قدیمی­ ترین گیاهان است که جزو رژیم غذایی مایاها و آزتک­ ها بوده است. در ادامه با سایت عطرباشی همراه باشید تا با ویژگی ها و خواص دانه چیاسید بیشتر آشنا شوید.

دانه چیا چیست ؟

دانه چیا عضوی از خانواده نعناع است، که نام علمی آن سالویا هیسپانیکا است که چیاسید نام تجاری این گیاه است. این گیاه منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 است که یک فیبر رژیمی عالی در 10 گرم در هر اونس (تقریبا 2 قاشق غذاخوری ) است و حاوی پروتئین و املاح معدنی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم و روی است. تحقیقات نشان داده است که گنجاندن آن در رژیم غذایی ممکن است به بهبود بیماری­‌های قلبی مانند کاهش کلسترول، تری­ گلیسیرید و فشار خون کمک کند.

فهرست مطالب

دانه چیا چیست

خواص دانه چیاسید را بشناسید

بعد از جواب به سوال این که دانه چیا چیست باید خواص این دانه را بررسی کنیم. حاوی فیبر قابل حل در آب است که باعث می­ شود مدت زمان بیشتری سیر بمانید. علاوه بر مواردی که در بالا گفته شده، دانه چیا منبع غنی از املاح معدنی مانند:

  • کلسیم
  • آهن
  • روی
  • مس
  • منگنز
  • نیاسین
  • منیزیم

است که به کنترل قند خون کمک فراوانی می­ کند. تاکنون هیچ­گونه عوارض جانبی از چیاسید گزارش نشده است. همچنین دانه چیا برای لاغری نیز استفاده می شود.

طریقه مصرف دانه چیاسید | دانه چیا را چگونه مصرف کنیم ؟

 یکی از ساده ­ترین روش­ ها برای طریقه مصرف دانه چیا این است که آن را به آب خود اضافه کنید. برای این کار 40 گرم چیاسید را در 4 فنجان آب (یک لیتر) به مدت 20 تا 30 دقیقه خیس کنید. می ­توانید به آن لیمو یا پرتقال نیز اضافه کنید.

روش دیگری که می ­توانید از چیاسید استفاده کنید این است که 40 گرم از چیاسید را با 4 فنجان (یک لیتر) آب میوه مخلوط کنید و به مدت 30 دقیقه خیس کنید تا فیبر و املاح آن کاملا جذب آب میوه شود.

می ­توانید آن را به سالادتان اضافه و در پختن نان و کیک، پنکیک و مریا هم از آن استفاده کنید.

ترکیبات موجود در دانه چیا

2 قاشق غذاخوری (30 گرم) چیاسید حاوی 10 گرم فیبر، 5 گرم پروتئین و 138 کالری است.

دانه چیاسید سرشار از چیست؟

این محصول سرشار از اسیدهای چرب با چند پیوند اشباع نشده مانند اسید آلفا-لینولنیک است. این اسید می­ تواند التهاب را کاهش دهد، به کارکرد مغز کمک کند، کلسترول بالا را کاهش دهد و از بیماری ­های قلبی پیشگیری کند.

چیاسید سرشار از فیبر است. چون مقدار زیادی فیبر در خود دارد، به بهبود عملکرد هضم غذا کمک می کند، قند را تنظیم می کند.

همچنین یکی از موارد خواص دانه چیا سرشاز از آنتی ­اکسیدان­ هایی است که از بدن در مقابل رادیکال­ های آزاد، پیر شدن و سرطان محافظت می­ کند.

بعد از خوردن این دانه احساس سیری خواهید کرد. چون آب را جذب می­ کند، برای مدت طولانی ­تری بدن شما را هیدراته نگه می­ دارند. علاوه بر آن، چیاسید منبع عالی روی محسوب می­ شود که به بدن کمک می ­کند تا لپتین تولید کند، لپتین هورمونی است که به کنترل اشتها کمک می ­کند.

دانه چیا برای درمان دیابت

بر طبق یک مطالعه از بیماران دیابت نوع دو در دانشگاه تورنتو، افرادی که به مدت 12 هفته چیاسید مصرف کرده بودند (37 گرم در روز)، کاهش فشار خون، التهاب و قند خون را در خود مشاهده کردند و افرادی که بیماری قلبی داشتند، خطر بیماری آنها کمتر شده بود.

دانه چیاسید برای پوست، مو و سلامت

  • دانه چیاسید می­ تواند از پوست در برابر رادیکال­ های آزاد محافظت کند:

سطح بالای آنتی ­اکسیدان­ ها با رادیکال­ های آزاد که به وسیله قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش به وجود می­ آید، مبارزه می­ کند. با مصرف چیاسید خطوط ریز صورت و چین­وچروک­ها را از بین ببرید.

  • به آبرسانی پوست کمک می ­کند:
طریقه مصرف دانه چیاسید

آبرسانی پوست یکی از بهترین روش ­ها برای حفظ سلامت پوست است که چیاسید بهترین گزینه برای آبرسانی پوست می باشد.

  • این دانه به درخشان شدن پوست کمک می­ کند:

چیا غنی از انواع مواد مغذی از جمله ویتامین A، ویتامین C، آهن و پتاسیم است، مصرف منظم آن به درخشان شدن پوست کمک می کند.

  • به تقویت مو نیز کمک می­ کند:

علاوه بر اینکه منبع غنی از ویتامین­ ها و املاح معدنی است، حاوی مقدار زیادی پروتئین (l-lysine) و فسفر است که هردوی این­ها به تقویت فیبرهای مو و کاهش شکنندگی مو کمک می ­کنند.

  • تقویت قابلیت ارتجاعی مو:

بافت ژل مانند چیاسید به قابلیت ارتجاعی مو و نرم شدن آن کمک می­ کند.

  • منبع عالی کلسیم است:

اگر خوردن لبنیات را دوست ندارید، یک جایگزین خوب برای حفظ سلامت استخوان­ های بدن­تان می باشد.

  • باعث سلامتی روده می ­شود:

چون مقدار زیادی فیبر قابل حل در آن وجود دارد، به سلامتی روده کمک می کند. باعث رشد باکتری­ های خوب در روده می­ شود و دیگر لازم نیست نگران سلامتی دستگاه گوارشی خود باشید.

قرص لاغری اصل

چیاسید و تاثیر آن برای لاغری

خواص دانه چیا برای لاغری یکی از بهترین غذاها برای کاهش وزن و لاغری است. چیا یک دانه غنی از کربوهیدارت­ ها است که به خوبی در آب حل می­ شود. گفته می ­شود دو قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی حداقل 10 گرم فیبر است. به همین دلیل به راحتی به کاهش وزن کمک می کند. طریقه مصرف دانه چیا بیشتر از 2 قاشق در روز توصیه نمی ­شود، چون دو قاشق چیاسید حاوی 138 کالری است و اگر بیش از حد مصرف کنید، طبیعی است که نتیجه معکوسی می­ گیرید.

این دانه منبع عالی مواد مغذی می­ باشد (غنی از پروتئین و فیبر و املاحی مانند روی و آهن) و یک آنتی ­اکسیدان عالی محسوب می­ شود. فیبر و روی می­ توانند به کاهش اشتها کمک کنند. همچنین چون اسیدهای آمینوی موجود در این مکمل به ساخت عضله نیز کمک می ­کند. با مصرف این دانه ، علاوه بر کمک به کاهش وزن، به سلامت پوست و موی خود کمک کرده ­اید.

عطارباشی

محصولات گیاهی در سایت عطارباشی

شما می توانید تمام محصولات گیاهی و لاغری را با کمترین قیمت در عطارباشی تهیه کنید. مجموعه ما متعهد می باشد که تمام این محصولات را به صورت اورجینال و با بهترین خدمات به شما عرضه کند.

دیدگاهتان را بنویسید